
CRM-systemen vaker in de cloud geplaatst
Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van Customer Relationship Management Systemen, oftewel CRM-systemen, aan het toenemen is. Ruim 39 procent van de Nederlandse bedrijven maakt al gebruik van een CRM-systeem. Dit is een stijging van 25 procent in de afgelopen 10 jaar tijd. De meest gebruikte CRM-oplossingen zijn van Microsoft, SAP en Salesforce. Ook worden de CRM-systemen steeds vaker in de cloud geplaatst. Wij vertellen je er in dit bericht meer over!
Grootste ontwikkeling binnen de overheid
Sinds 2011 is de grootste ontwikkeling te zien binnen de overheid. Acht jaar geleden maakten nog maar 9 procent van de overheidsinstellingen gebruik van een CRM-systeem, tegenwoordig ligt dit percentage op 36 procent. Bedrijven in de ICT-sector maken het meeste gebruik van een CRM-oplossing, ruim 60 procent van de bedrijven gaf aan over een CRM-oplossing te beschikken. Op de tweede plek volgt de financiële sector met een percentage van 48 procent. De laatste plek wordt bezet door het onderwijs, met een percentage van 17 procent.
CRM in de cloud
Steeds vaker bevindt CRM-software zich in de cloud, wat inhoudt dat alle bedrijfsgegevens op een centrale plaats worden opgeslagen en het systeem altijd en overal toegankelijk is. En uiteraard ook op ieder gewenst apparaat. Bovendien hebben gebruikers geen omkijken meer naar updates en onderhoud aan het systeem. Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels 38 procent van de organisaties hun CRM-systeem in de cloud hebben. Vorig jaar lag dit percentage nog maar op 9 procent. Ongeveer 29 procent van de bedrijven geeft aan het CRM-systeem onder te brengen bij een ICT-partner. Daarnaast maakt 24 procent gebruik van een lokale server en 21 procent kiest voor een remote server.
Steeds meer bedrijven zien de voordelen in van CRM in de cloud. Doordat medewerkers nu overal toegang hebben tot de klantgegevens, wordt de klantrelatie beter en kan de winst worden vergroot.
CRM-systeem bij eLive
Benieuwd geworden naar de mogelijkheden van CRM in de cloud? Bij eLive kunnen wij je volledig voorzien in het opzetten van een CRM-systeem, geplaatst in de cloud én geïntegreerd met VoIP telefonie. Neem telefonisch contact op via 088 – 550 5600 of via het online contactformulier om de mogelijkheden te bespreken.